Woonark Wind & Waterliede

Woonschip Antoinette

Woonark Mans

Woonark Mans
Aarnoud Monster en Nienke Middelweerd

Locatie
Schelpenkade, Leiden

Type
Woonark (16×5,5m)

Gebouwd
2020-2022

Ontwerp en bouw
Aarnoud Monster, Nienke Middelweerd, Caspar Kienjet
Architect Studio RAP, Summum Engineering, Hercules

Foto’s
Riccardo De Vecchi

Woonark Mans in Leiden
Na het verbouwen en bewonen van een huis in het historische centrum van Leiden, kregen we de kriebels om een nieuw uitdagend woonproject aan te gaan. Het werd tijd om de gezellige studentikoze drukte in te ruilen voor een groener uitzicht en meer rust. We vonden een ligplaats met een klein woonbootje net buiten de singel in de Vliet.

De woonboot die we toen twee jaar hebben bewoond was dan wel een oudje, maar heel knus en het gevoel van vrijheid was heerlijk. Dat gevoel wilden we graag behouden bij de bouw van een nieuwe, comfortabele boot. Het was voor ons daarnaast vooral belangrijk dat het een ‘out of the box’-project en geen rechte drijvende doos zou worden. Ook stond duurzaamheid hoog op het wensenlijstje.

Ontwerp
Samen met ontwerper Caspar Kienjet bedachten we een plattegrond van gekoppelde losse ruimtes, met als werktitel ‘De verkaveling’. In het vloerplan kreeg elke open ruimte een eigen functie, zoals koken, verblijven, slapen etc. De losse modules verwijzen naar kavels van boerenpercelen, een knipoog naar het vroege grondgebruik rondom de Vliet. Én een persoonlijke referentie naar de ruilverkaveling van grond waarbij beide grootvaders van Nienke in het verleden betrokken waren. De ‘kavels’ kregen elk een draai, waardoor een geschakelde façade ontstond en het uitzicht werd verlegd naar de groene overkant van het water. Hiermee werd ook de relatie binnen-buiten en buiten-binnen nog meer versterkt.

CLT
De architecten gingen aan de slag en ontwierpen een duurzame drijvende woning, geïnspireerd op origami-structuur, van hout en massief kurk, ‘all electric’ en afgewerkt met een biodivers groen dak.

De woning is hiermee nagenoeg volledig gerealiseerd in natuurlijke materialen, waardoor de milieu-impact tot een minimum is beperkt. De draagconstructie is gemaakt van CLT (Cross-Laminated Timber, oftwel kruislings gelamineerd hout), een massief hout- en bio-based materiaal dat zichtbaar is gelaten als binnenafwerking. In nauwe samenwerking met de constructeur werden vouwen ontworpen en parametrisch geoptimaliseerd voor de gevels en het dak, wat resulteerde in een besparing van meer dan 2000 kilo hout.

Kurk
De houtconstructie is uitsluitend bekleed met kurk: een isolatielaag van kurk met een lage dichtheid, en een buitenlaag van kurk met een hoge dichtheid, verbonden door twee kurkmortellagen. Daardoor ontstonden gevels die ademen, met een gezond en comfortabel binnenklimaat als resultaat. De gebruikte geëxpandeerde kurk is een puur plantaardig materiaal met een unieke ecologische oorsprong, waardoor de boot een uitzonderlijk lage ecologische voetafdruk heeft. Daarnaast is kurk een dankbaar materiaal om digitaal te bewerken, zo zijn alle kurkmodules computergestuurd gefreesd, wat resulteerde in elegante kozijn- en elementaansluitingen.

Technische installaties
• Verwarming: elektrische infrarood-verwarmingsmatten onder vloerbekleding van de gehele boot en in badkamer ook in wanden
• Warm water: instant heaters
• Zonne-energie: inkoop via coöperatie
• Rioolpomp

Het stemmen is gesloten